Een compleet portfolio

Training Center

Wireshark training voor voice engineers (advanced)

Data & inschrijven

Deze training is bedoeld voor VoIP-engineers die al regelmatig gebruik hebben gemaakt van Wireshark om VoIP problemen te analyseren. Focus ligt op het kweken van een dieper begrip van de werking van de protocollen die gebruikt worden in Voice-over-IP oplossingen. Ook zal er aandacht worden besteed aan het aanpassen van Wireshark om er effectiever en efficiƫnter mee te kunnen gaan werken. De training wordt gegeven door Sake Blok. Vanuit zijn bedrijf helpt hij klanten bij het vinden van de root-cause van applicatie- en netwerkproblemen. Hij heeft 20 jaar ervaring in het analyseren van netwerkverkeer en is een van de core-developers van Wireshark.

LET OP: Voor het volgen van deze training worden de onderwerpen uit de basistraining als bekend verondersteld. Ook is het noodzakelijk dat je Wireshark al een aantal maanden regelmatig hebt gebruikt om VoIP/netwerk problemen te onderzoeken.

Prijs en duur van de training

Deze training duurt 2 dagen van 9.00 tot 17.00. Log in en bekijk de prijs onderaan deze pagina.

Programma

Wireshark
Om effectief gebruik te kunnen maken van Wireshark zul je Wireshark naar je hand moeten zetten en in moeten richten om de juiste informatie op het scherm te tonen.

Onderwerpen die aan bod komen zijn:

  • Kolommen aanpassen
  • Packet coloring
  • Configuratie-profielen
  • Analyse van timestamps
  • Protocol preferences

Elementen in een VoIP oplossing
In een Voice-over-IP oplossing spelen verschillende componenten een rol. Hoe herken je de rol van een device en wat betekent dat voor de berichten die je wel en niet zou moeten zien in een goedwerkende situatie.

SIP, SDP, RTP en RTCP
Er zal dieper op deze protocollen worden ingezoomd. Wat betekenen alle velden in deze protocollen en wanneer zou je ze wel en niet moeten zien in het afgevangen netwerkverkeer. Pas als je weet wat je zou moeten zien, kun je gaan herkennen dat iets afwijkt en mogelijk voor problemen zorgt.

Veel voorkomende problemen
Welke problemen komen regelmatig voor en wat kan daarvan de oorzaak zijn. Wat is het effect van NAT en (gebrek aan) QoS? Er zullen een aantal voorbeelden uit de praktijk worden doorgenomen om ervaring op te doen in het analyseren van complexe problemen.

Log in en lees verder
Meer weten?

Stel uw vraag via de button of bel naar +31 413 72 42 00