BusinessCom BV heeft aangekondigd dat het dit jaar start met rapporteren volgens de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD). De CSRD is een belangrijke pijler van de Europese Green Deal en verplicht bedrijven om transparant te zijn over hun impact op het milieu, sociale aspecten en goed bestuur. Hoewel de verplichting nog niet geldt voor alle bedrijven, neemt BusinessCom het voortouw.
In de rapportages zal BusinessCom niet alleen verantwoording afleggen, maar ook duidelijke doelstellingen en beleid formuleren om de CO2-uitstoot terug te dringen om bij te dragen aan het Green Deal-initiatief van de Europese Unie. Momenteel onderzoekt BusinessCom verschillende opties om dit te realiseren. Een van de belangrijkste stappen in deze richting is het plan om een volledig energieneutraal bedrijfspand te bouwen op de huidige locatie in Veghel.
CSRD-thema’s BusinessCom
Samen met stakeholders van BusinessCom zijn de CSRD-thema’s geformuleerd: naast de focus op het milieu, zal BusinessCom ook rapporteren over sociale thema’s, zoals het welzijn van eigen medewerkers, en Governance, waaronder transparantie en ethisch handelen. Het doel is om op al deze vlakken een positieve impact te maken.
Pieter van Eldonk, directeur van BusinessCom, benadrukt het belang van deze stap:
“Nog niet heel veel bedrijven zijn bezig met de CSRD, maar wij voelen ons verplicht naar de samenleving, naar onze medewerkers en onze partners om dit nu al op te pakken, hoewel het rapporteren volgens de CSRD nog niet verplicht is. De eerste analyses zijn gedaan en de komende tijd gaan we op zoek welke concrete maatregelen we kunnen doorvoeren. Wij hopen zo ons steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld. In 2024 zijn we gestart als testjaar, nu gaan we verder om het proces te optimaliseren en samen met onze accountant te toetsen zodat we in 2026 over het jaar 2025 kunnen rapporteren zoals verplicht gaat worden voor het MKB.”
Met de eerste analyses afgerond, staat BusinessCom aan het begin van een ambitieus traject. BusinessCom hoopt niet alleen de eigen bedrijfsvoering te verduurzamen, maar ook een voorbeeld te zijn voor andere bedrijven in de branche en regio.