ClearVox is één krachtige telefonieoplossing in meerdere varianten, zowel on-premise als in de cloud. Denk aan Go Nexxt, Business Nexxt, Enterprise Nexxt en de cloud-variant My-Connect Nexxt – elk met een eigen balans tussen controle, schaalbaarheid en flexibiliteit. Via de vernieuwde Nexxt app en integratiemogelijkheden via partners of de open API’s is het platform breed inzetbaar voor uiteenlopende klantbehoeften.
Omar Iqbal is bij X2com onder andere verantwoordelijk voor de technologische ontwikkeling van het ClearVox. Hij waarborgt stabiliteit, veiligheid en innovatie, en werkt aan een toekomstbestendig communicatieplatform dat resellers en eindgebruikers vooruithelpt.
Waarom is het volgens jou gezond voor een reseller om periodiek een portfolio-check te doen?
Omar Iqbal: “Technologie verandert snel – zowel op netwerk- als applicatieniveau – en klantbehoeften schuiven mee. Voor resellers is het belangrijk om te weten of hun huidige oplossingen nog aansluiten op moderne standaarden: zijn ze veilig, schaalbaar en klaar voor nieuwe eisen zoals hybride werken of integratie met andere platformen? Door regelmatig te evalueren kun je als reseller beter anticiperen op lifecycle management en integratiewensen van klanten. Dat versterkt niet alleen je aanbod, maar ook het vertrouwen van je klant.”
Waar moet je als reseller dan op letten?
“Kijk kritisch naar de technische fit van je portfolio: ondersteunt het de protocollen, API-structuren en beveiligingsstandaarden die klanten nu en straks nodig hebben? Let op schaalbaarheid, bijvoorbeeld bij het uitrollen van multi-tenant omgevingen, en op het gemak van provisioning en monitoring. Kies oplossingen waar je als partner technische invloed op hebt. Door actief mee te denken blijf je relevant en voeg je blijvende waarde toe aan je dienstverlening.”
Welke belangrijke trends zie je in de eindgebruikersmarkt?
“Organisaties zoeken steeds vaker naar veilige en betrouwbare communicatieoplossingen die goed aansluiten op hun bestaande IT-omgeving. De vraag groeit naar open platformen en slimme API-koppelingen die meer kunnen zoals uitgebreide CRM-integraties, datagedreven inzichten en toepassingen van AI om efficiënter te werken en betere service te kunnen bieden.”
Hoe speelt ClearVox in op deze trends?
“ClearVox innoveert continu. We investeren al jaren in het platform als centrale communicatiehub waar vaste en mobiele communicatie, slimme koppelingen samenkomen. Onze API’s maken het eenvoudig om ClearVox te integreren met andere systemen, zodat partners écht maatwerk kunnen leveren. In plaats van alles zelf te ontwikkelen zoeken we ook bewust de samenwerking met partijen die vooroplopen in AI-functionaliteit, datagedreven werken en slimme integraties. Zo kunnen we sneller inspelen op nieuwe ontwikkelingen én profiteren onze partners van specialistische kennis en innovatieve toepassingen.”
Welke ingrediënten zijn volgens jullie nodig voor een futureproof portfolio?
“Om echt toekomstbestendig te zijn, moet het portfolio van een reseller meer bieden dan alleen techniek. Kies voor oplossingen die technisch robuust zijn én blijven doorontwikkelen. Let op een duidelijke roadmap, goede documentatie, een schaalbare infrastructuur en de mogelijkheid om te integreren met tools die klanten al gebruiken. En minstens zo belangrijk: kies voor oplossingen die flexibel genoeg zijn om met de klanten mee te groeien.”
Heb je nog meer advies voor de reseller?
“Durf vooruit te kijken. De markt verandert snel en klanten verwachten dat jij hen daarin meeneemt. Blijf daarom niet alleen leveren, maar ook adviseren: waar liggen risico’s, waar valt winst te behalen? Kies voor producten waar je zelf achterstaat die waarde toevoegen én klaar zijn voor de toekomst. Het verschil maak jij, door actief te sturen op relevantie en je portfolio scherp te houden. Groei begint bij keuzes durven maken. Blijf daarbij dicht bij je kracht als reseller: jij kent je klant, hun uitdagingen én hun verwachtingen. Je hoeft geen ontwikkelaar te zijn, maar het helpt wel als je begrijpt hoe een platform technisch werkt en waar je invloed op hebt. Bouw je portfolio niet op wat ‘moet’, maar op wat echt werkt; voor jou én je klant. Techniek is immers geen doel op zich, maar een middel om je klant beter te helpen. Door te investeren in kennis, transparantie en samenwerking bouw je aan vertrouwen – en dat is wat klanten onthouden.”