Blijf op de hoogte

Nieuws & Acties

Nieuws & Acties

IDC: ‘Markt voor UC&C blijft komende jaren groeien"

IDC: ‘Markt voor UC&C blijft komende jaren groeien

De wereldwijde markt voor Unified communications en Collaboration (UC&C) bereikt naar verwachting in 2024 een omzet van ruim 69 miljard dollar, een stijging van 7,5% vergeleken met 2023. Dat blijkt uit een rapport van IDC. Volgens het market intelligence bureau maakt de UC&C-markt in de periode 2023-2028 een iets lagere, samengestelde jaarlijkse groei van 5,7% door om in 2028 85 miljard dollar te bereiken.

Dit staat in het IDC-rapport, Worldwide Unified Communications and Collaboration Forecast, 2024-2028. “De UC&C-markt is volwassen geworden nadat bedrijven de afgelopen jaren aanzienlijk hebben geïnvesteerd om de veranderde werkomgeving aan te pakken”, aldus Jitesh Gera, research manager, Unified Communications and Collaboration bij IDC. “Bovendien heeft de drukke UC&C-markt veel oplossingen naar commoditisering geleid. AI verandert het spel echter volledig en brengt een nieuwe golf van nieuwe en gedifferentieerde mogelijkheden die waarschijnlijk meer investeringen zullen aantrekken in de komende jaren, aangezien bedrijven strijden om verbeterde productiviteit van werknemers en betere klantbetrokkenheid.”

Segmenten UC&C
Als we kijken naar de belangrijkste technologiesegmenten van de UC&C-markt, waren de twee softwaresegmenten — UC-samenwerking (vergadersoftware zonder spraaktelefonie-abonnementen) en unified communications as a service (UCaaS) (vergadersoftware inclusief spraaktelefonie-abonnementen) — goed voor het grootste deel van de wereldwijde marktomzet (89% in 2023). Hun aandeel zal naar verwachting verder stijgen, aangezien de groei in de hardwaresegmenten (IP-telefonie en enterprise videoconferencing-systemen) negatief wordt in de prognoseperiode. Ondertussen wordt voorspeld dat het UC-samenwerkingssegment de algehele markt zal overtreffen met een CAGR van 7,6% over vijf jaar.

Microsoft, Zoom en Cisco
Microsoft bleef de wereldwijde UC&C-markt leiden met een marktaandeel van 44,7% op basis van omzet in Q1 2024. Zoom en Cisco volgden op afstand met respectievelijk een marktaandeel van 6,4% en 5,5%. De rest van de markt is grotendeels gefragmenteerd met verschillende kleinere spelers die zich voornamelijk richten op specifieke verticale sectoren of kleine en middelgrote bedrijven (MKB’s) in hun focusgebieden.

AI
Een van de drijfveren achter de adoptie van UC&C is de voortdurende introductie van mogelijkheden voor kunstmatige intelligentie (AI) in UC&C-oplossingen. Dit omvat AI-gebaseerde videoconferentie- en telefonieoplossingen die de productiviteit helpen verbeteren, evenals mogelijkheden die de bedrijfsresultaten voor werknemers en klanten verbeteren. IDC verwacht ook dat cloudgebaseerde UC&C-implementaties in de loop van de tijd zullen toenemen en on-premises implementaties zullen vervangen naarmate de beveiliging en gegevensintegriteit blijven verbeteren. En de integratie van UC-oplossingen met contactcenterplatforms zal doorgaan, aangezien kopers hun technologiestacks willen vereenvoudigen en hun administratieve last willen verminderen om te werken met enkele, uniforme aanbieders van UC-, CC- en CPaaS-mogelijkheden.

Bron: www.TBMnet.nl


Meer weten?

Stel uw vraag via de button of bel naar +31 413 72 42 00