Veel resellers hebben meerdere leverstraten voor hun diensten (cloud telefonie, mobiel, verbindingen) en hun hardware. Een portal die dat allemaal bij elkaar brengt, inclusief beheer, facturatie én support op zowel de hardware als de diensten heeft daarom enorme meerwaarde. BusinessCom heeft dit voor de reseller samengebracht in de My-Connect Portal.
Resellers moeten kunnen vertrouwen op een platform waar ze al hun zaken rond telefonie, UC, mobiel, networking en internetverbindingen kunnen regelen. Van het doen van aanvragen, het inzien van contracten, het bestellen van hardware en het koppelen met andere platformen. Met die gedachte ging BusinessCom enkele jaren geleden aan de slag. Daarbij leefde de overtuiging dat de portal voor de diensten geïntegreerd moest worden in de reeds bestaande webshop. Technisch Consultant Mark van der Heijden: “Omdat we zelf developers in dienst hebben, kunnen we direct op wensen van partners inspelen.” Zo’n wens kan iets eenvoudigs zijn als een knop of een overzichtelijkere lay-out.Maar ook grotere aanpassingen zijn op deze manier snel te realiseren, zegt Van der Heijden. “Als je kiest voor een oplossing van derden, moet je de lijn volgen die zij hebben bedacht. Je kunt beter zelf de touwtjes in handen houden.”
Shèr Hendrix, partner manager bij BusinessCom: “Je hebt met verschillende leveranciers te maken met nog meer diensten, bestelprocessen en contracten. Daarnaast heb je nog het bestel- en facturatieproces richting de eindklant. We horen van resellers dat ze iedere maand gemiddeld een dag bezig zijn met facturatie. Zonde, want er is genoeg ander werk dat moet worden gedaan. Bovendien is er een grotere kans op fouten als er geen koppelingen met de boekhoudprogramma’s of ERP-systemen zijn en gegevens moeten worden overgetypt.”
Eigen platform
BusinessCom is enkele jaren geleden naast hardware ook met diensten gestart omdat de reseller vaak tussen twee partijen – provider en hardwareleverancier – in kwam te staan. Daarom heeft het My-Connect portfolio een eigen SIP Trunk-dienst, eigen internetverbindingen en met My-Connect Telepo een eigen cloud telefonie-oplossing. Zo is My Connect in acht jaar tijd uitgegroeid met behalve de genoemde diensten ook UCaaS, Networking as a Service, mobiele aansluitingen en Wifi as a Service. BusinessCom streeft ernaar voor al deze diensten en hardware een geïntegreerd bestel-, facturatie-, beheer en supportproces te bieden. Hendrix: “We willen dat het één plek is voor verschillende processen. Zo kun je als reseller makkelijk aanvragen doen en op een overzichtelijke manier alle contracten en diensten inzien. We hebben ook koppelingen met andere platformen die we als hosted dienst aan boord hebben gekregen. Zo bestaat ook het bestelproces voor een partner ten behoeve van een eindklant slechts uit een paar muisklikken.”
Voor resellers is de mogelijkheid interessant om een compleet cloudplatform aan te vragen en binnen vijf minuten een werkend systeem hebben, zegt Hendrix. “Met SIP-trunk, licenties en eventueel met toestellen. De verschillende diensten die partners via My-Connect afnemen komen via dezelfde route op één factuur terecht. Ook de facturatie van de reseller richting de eindklant is mogelijk dankzij een speciale module. En er is een koppeling mogelijk naar de ERP-omgeving van de partner. De ontwikkeling van het platform in eigen huis gaat continu door, waarbij steeds nieuwe aanbieders aan boord komen en de processen continu worden verbeterd.”
Dit artikel is geplaatst in het Channel Connect Telecom & UC Dossier 2024.