ITChannelPro interviewde Pieter van Eldonk van BusinessCom over de APK Portfolio en de bewustwordingscampagne ‘Is jouw portfolio futureproof?’ Met deze campagne wil BusinessCom resellers helpen om hun portfolio up-to date te houden.
In het interview vertelt Pieter waarom BusinessCom nu start met het thema ‘Is jouw portfolio futureproof?’ Pieter: “De wereld waarin we actief zijn, verandert razendsnel: nieuwe technologieën, veranderende klantbehoeften en de toenemende druk op marges vragen om een toekomstbestendig portfolio. Resellers die vandaag niet kritisch naar hun portfolio kijken, lopen het risico achterop te raken. Een strategische heroriëntatie is essentieel om concurrerend en relevant te blijven. Daar willen we onze partners bij helpen. Wij hebben de kennis en de producten, zij de klanten.”
Om resellers in dit proces te ondersteunen, gaat BusinessCom actief kennis delen en in gesprek met partners. Pieter: “Dit doen we via in-person partnerbezoeken. Samen met de partner doen we een APK op het portfolio. Bij deze check maken we gebruik van de speciaal ontwikkelede portfolio-routekaart zodat we samen met onze reseller kunnen analyseren waar kansen en risico’s liggen binnen het huidige aanbod.”
Pieter van Eldonk vindt dat BusinessCom deze verantwoordelijkheid dient te nemen. “Als onze resellers succesvol zijn, zijn wij dat ook. Het helpt dat ook wij weer gesteund worden door een groot aantal leveranciers. Deze jaarcampagne hebben we dan ook opgezet met toonaangevende merken zoals Zoom, Mitel, Xelion, Telepo, Jabra, Alcatel-Lucent Enterprise, Yealink, HP Poly, Lancom, Clearvox, Ascom, Omada, Spectralink, Gigaset, Enghouse, CloudCTI, Pridis en Aurora Innovation.”
Hoe ziet volgens BusinessCom een toekomstbestendig portfolio eruit? Pieter: “Een dooddoener, maar dat kan voor elke partner weer anders zijn. De een richt zich op een regionale markt, de ander op een vertical. De een gaat voor specialisatie de ander voor een breed aanbod. Toch zijn er in algemeenheid wel wat aandachtspunten te noemen zoals een gezonde mix van merken om afhankelijkheid te verminderen en flexibiliteit te vergroten. Klant-eigendom is hier ook een thema, net als een juiste balans tussen recurring- en projectenomzet. Daarmee is het klip en klaar: het blijft maatwerk waar onze partnermanagers goed in kunnen adviseren.”
Lees het volledige interview hier